fredag 2. juli 2010

Kurs, prosjekter etc. Travle tider!

Dette er vel tidenes kjedeligste blogg.. Men, det er travle tider og derfor liten tid til overs til å skrive her..

Vi går Elite-Runderingskurset med Morten, to helger er unnagjort (og to gjenstår..) - og vi har mange hjemmelekser å følge opp gjennom sommeren frem til neste samling. Følte jeg begynte å rote meg bort i et mønster med en hund som trente meg til å hjelpe henne litt (hun er ekspert på det), men tror jeg har fått løsningen på dette etter siste dagen på Sølen. Satser på at det retter seg opp. Men har ikke fått trent noe mer enda etter at vi kom hjem derfra..
Vi går også på Trenerkurs trinn 2 med Thomas Stokke. Og der er det lydigheten som står i fokus. Forrige samling bestod av 4 dagers trening, mange bra tips og innspill som vi tar med oss der også - og mange hjemmelekser til neste samling. Jeg er jo en detalj/pirketrener, som gjør at jeg aldri kommer videre fordi jeg aldri blir fornøyd.. Men nå har vi i hjemmelekse å jobbe med mer helhetlige øvelser, så da må jeg jo det - tror nok jeg har veldig godt av dette her ;-)

Årets store begivenhet Sølen er også unnagjort. En ukes trening i herlig terreng, med flinke folk! Denne gangen fikk vi også en dag med sportrening med Peder Christiansen, og dette ga masse inspirasjon til å fortsette med sportreningen!

Vi er også igang med prosjekt "lekeidiot" med Tayae og Cara, etter å ha plukket opp noen tips fra Peder fra hans demonstrasjoner og trening på Sølen.
Dette går ut på å ikke trene lydighet og slikt en periode fremover nå, kun leke (hvor lenge vites ikke enda, men helt til de er totalt lekeidioter!!). Ikke gå turer heller, hundene står i hundegård og all overskuddsengergi skal sendes over til leken - og det ser ut til å fungere dette her ;-) Begge har blitt bedre på drakamp! Til og med Cara har i de siste øktene vi har hatt gått rett ut av bilen eller rett ut av hundegården og rett i drafilla (Cara har en historie med at hun som valp ble bitt et par ganger av annen hund når hun lekte med meg, og har etter dette vært veldig vanskelig å få i lek, så det føles som et stort gjennombrudd at hun leker nå...).
Jeg har også fått andre til å leke med dem, og det går også bedre og bedre ser det ut til. Vi har foreløpig ikke tatt leken ut i skogen, men må jo det også etterhvert... Det er her det store problemet stort sett er, for Tayae har vist null interesse for å leke der (da er det faktisk kun godbiter som er i tankene hennes..)

Og til sist, forrige uke var jeg og Linda og så på verdens søteste aussie-valper ;-)



1 kommentar: