torsdag 30. juli 2009

Endelig..

Endelig er løpetidkaoset over! Det er hardt når det står på, og deilig når det er over.. Neste gang er vel forhåpentligvis hundegården ferdig, så da håper jeg ting skal bli litt enklere ;-)

Nå som jeg (og hundene) har kommet meg til hektene, så går faktisk treningen bedre igjen også ;-) Dette trener vi på nå om dagen:
  • Utgangsstilling: jeg vil ha den perfekt og rett hver gang, og forsøker å få flyt på det -> begynner å ta seg opp igjen.
  • Hold fast: jeg vil ha et godt fast grep uten løs munn eller tygging -> det faste grepet har begynt å bli bra, men nå har det plutselig kommet litt tygging og kjeksing med gjenstanden, ikke så mye når hun er i ro, men det kommer ofte når hun skal inn i utgangsstilling med den. Tror jeg har funnet en løsning, så får vi se om det retter seg. Hun er midt i tannfelling, og klør veldig i munnen om dagen så tror dette kan være noe av årsaken også.
  • Tannvisning: ettersom jeg har hatt noen hunder nå som (mildt sagt) ikke liker fremmede (og forsåvidt viser tennene ganske bra på egenhånd om det skulle komme noen frem...), så har tannvisning vært noe jeg hater, og største årsaken til at det ikke frister så mye å melde seg på konkurranser. Når man har en slik hund, så blir det veldig mye ekstra å trene på og passe på :-( Jeg har nærmest fullstendig sperre her - sikkert rart synes mange, for mange anser vel dette som en enkel greie. Tayae er riktignok en helt annen type hund, men vi har altså begynt å trene på dette, kanskje mest for min egen del ;-) Fikk inspirasjon fra et innlegg i bloggen til Fanny: http://www.klickerklok.se/blog/2009/06/30/ Foreløpig er det jo bare jeg som ser på tennene, men trenger litt hjelp av noen andre snart ;-)
  • Kloklipping: må nok innrømme at jeg bare har "tvunget" meg til å klippe klør tidligere, men nå vil jeg ha en hund som synes dette er morsomt og mer enn gjerne gir meg labben - er overbevist om at dette er mulig ;-)
  • Håndtarget/frystarget: dette var jo noe av det første jeg begynte med, så det å bare dytte nesa på hånda er jo en enkel greie. Men, så skal man jo liksom få lært dem å fryse snuta i hånda også da - det har vært vanskeligere. Har fulgt "oppskrifta", men fikk bare slikking og biting når jeg drøyde tiden, eller ventet med å klikke etter så og så mange dytt. Men i dag har det løsnet :-D Vi fikk to økter der hun etterhvert kunne fryse i 3-4 sekunder (uten slikking/biting!)

2 kommentarer:

  1. *puh* jeg puster lettet ut sammen med deg. Hørtes skikkelig pes ut i forrige innlegg, altså!

    Den tannvisningsteknikken fra klickerklok har jeg lært Heidi også. Vi har ikke kommet lenger enn å teste på samboer (i tillegg til på meg). Denne øvelsen er genial syns jeg. Relativt enkel å lære inn + at hundene syns det er nesten like morro som håndtargeting :O)

    Hm..Den burde i grunnen passe strålende som en praktisk øvelse i å lage kriterie-planer?

    SvarSlett
  2. Ja, kjempefin kriterie-øvelse den der ;-) Det er forsåvidt den med kloklipping også..

    SvarSlett